onsdag 18 oktober 2017

Många kymiga svampar och en styck sumphund

 Eftersommaren 2017 och hösten fram till nu har varit extremt fin vad gäller svampar. Eftersom jag både äter svamp och gärna skulle vilja färga garn med svamp har jag spenderat mången en dag i skogen. Vissa dagar har jag kommit hem, kastat mig i bilen och återvänt först när jag inte ens med ficklampa kunnat hitta mera svamp i skogen.
En del nyheter (för mig) har jag fått lära mig. Denna (ovan) är helt oanvändbar, men festlig: liten stinksvamp.
 Här har vi något som liknar rosa tuggummikulor. Det är nog bästa att inte tugga.
 Hundrackaren är förstås med i skogen. Han roar sig med allt som gör en hund smutsig så snart matte är upptagen av annat (=svamp).
 MEN, har ni sett vilka mängder med kantareller? Jag har länge inbillat mig att jag inte hade några kantareller i mina skogar. Men inte ens jag har kunnat missa dem i år.
 Och så har jag ä-n-t-l-i-g-e-n lärt mig att hitta och identifiera de spindlingar som ger vacker röd, rosa och orangea färger på ull. Glädjen är inte ringa. Detta är blodspindling, Cortinarius sanguineus.
 Den här gulingen vet jag inget om, men visst är den fin.
 Detta däremot, har jag lärt mig, är en SLEMTAGGING. Sådana finns det också.
Och tänk så plågsamt att inte äga en svamptork. Därför är jag nu tvungen (!) att elda i kakelugnen. Man lider visst av diverse i-landsproblem.

Må så gott där ute!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...