tisdag 15 juli 2014

Växtfärgat, test av ljusäktheten

i dagsljus
Nu har jag testat ljusäktheten av det jag färgat de senaste månaderna. Första fotot är taget i dagsljus, vilket alla nog borde varit. Alla garnprover har belysts ungefär tre veckors tid i midsommarsol i ett söderfönster. Den solbelysta sidan är den där jag ritat en sol. :-)
Testade växter per kolumn, uppifrån och ner: #1: Johannes ört bad tre, rabarber surt och basiskt, vitmåra rötter, surt och basiskt#2: Johannes ört bad ett och två, surt, basiskt och neutralt#3: pion surt och basiskt, björklöv i FeSo4, valnötskal, Calamagrostis canescens surt och basiskt. #4: te basiskt och surt, björklöv neutralt och surt 


Som syns är det bara några få som inte blekts nämnvärt. De som hållit sig bäst mot solen är absolut valnötssskal, gräset Calamagrostis canescens, te, björklöv och rötter från vitmåra. Äkta johannesörts andra och tredje bad (de bruna) håller sig hyfsat, men, enligt min åsikt, inte så att det är värt att plocka dessa söta blommor. 
De som inte är värda mera möda, i mitt växthäxeri alltså, är rabarber, pion, lupin (inte med här) och gröna färger av äkta johannesört.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...