torsdag 26 juni 2014

Juniträdgård - ett paradis för en utehund

Juni = Drontbo i blomning. Det här är verkligen trädgårdens primadonna. Rosenportalen (Drontboet) är just nu proppfull med blommor, humor och bin. Det doftar och surrar något helt fantastiskt när man passerar rosen på väg in i trädgården. Jag skulle vilja campa under rosen tills den blommat klart.
 Portalen har två olika rosor. På ena sidan regerar New Dawn och...
 
 ... på den andra Axel Olsen.
 I resten av trädgården är det djungel nu. Jag måste ta fram stora macheten och göra et rejält inhugg. Vi håller på att bli övervuxna allihop. Hjälp! - det gröna tar över. Triffiderna anfaller! För att det inte skall bli allt för illa har jag i år planterat enbart taklök i mina krukor. Det skall sköta sig själv och ändå se hyfsat ut. Inga flera krävande ettåringar här.
 I västhuset får det däremot gärna vara krävande. Här skall det pysslas och klippas och tjuvas så gott som varje dag just nu, men det är ett rent nöje. Som syns har det växt till sig rätt bra sedan invigningen.
 Sist ut är en mycket trädgårdsglad hund, vår kära Tosse, "Blixten". Han vägrar att gå in i huset när det är sommar. 
 I år är det värre än någonsin. Hunden har fått divalater på allvar. Han lägger sig precis platt och bara tvärvägrar om vi inte lockar med honungsrösten eller en godbit. SÅ lär man en hund att den bara skall gå in om den får mat. Grrrrr-uff!


2 kommentarer:

  1. Det är klart du vill ligga ute när det är sommar Blixten! Vi hade din mormor här några dagar och det var underbart med en Golden i huset igen.

    SvaraRadera
  2. Åh så underbart! Vad hade jag inte gjort för att få ha ett växthus! Det är bara att suga i sig allt detta härliga så man står sig hela vintern. :)

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...