torsdag 19 juni 2014

GMO i fönsterkarmen - eller sagan om den onda pelargonen

Många är rädda för GMO, ibland med fog. Jag är absolut ingen generell förespråkare av GMO, men det finns GMO och GMO. Det beror liksom på vad man gör för modifiering. Ibland kan det vara bra och ibland är det inte. All GMO är inte per definition dålig, liksom alla hundar inte är bitska per definition. Livet är inte svart eller vitt.
Jag tänker inte ägna mig åt någon moral- eller filosofi debatt här, utan bara en still reflektion som kanske kan få någon enstaka person att se lite mera nyanserat på tillvaron. Nyanserna idag är rött och rosa. I fönsterkarmen har GMO nämligen skapats helt spontant. På EN enda stam har två grenar fått helt olika blomfärg. Även sticklingar tagna från dessa har rosa respektive röd färg. Detta kan bara ske genom en mutation, alltså spontant har min pelargon blivit en GMO (Genetisk Modifierad Organism) - är det nu en ond pelargon?
En annan GMO i fönsterkarmen kan vara denna orchidé. Jag fick den av grannen för ett tag sedan och jagn har ärligt talat aldrig tidigare sett en orchidé med den färgen. Även de nya blommorna blir så här, så den verkar inte vara färgad. Kan det vara en ond orchidé?

1 kommentar:

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...