onsdag 30 april 2014

Trädgårdsöversikt

Det blommar för fullt just nu. Från en dag till en annan har något slagit ut och till nästa dag vissnat bort. Här är det snabba ryck som gäller och (lyckligtvis) långa kvällar i trädgården. Jag njuter i fulla drag.

Det blir lätt att man inte stannar upp, så därför tog jag mig tid att göra just det. Här kommer det en rad funderingar kring trädgårdens nuvarande struktur och tankar om framtiden. Tyck till om du vill!
 Från gatan kommer man först till parkeringsplatsen. Strax intill ligger trädgårdslandet. Det är inte så stort, men ger ändå en betydande del av våra grönsaker. Det har inte den placering jag hade önskat, men jag tycker ändå inte att det finns någon bättre plats att ha det på. En fördel är att gårdspumpen står mitt i landet och då är det ju nära till bevattningen.
Vid infarten står ett 12 år gammalt körsbärsträd som ger mängder med bär varje år.
 Från parkeringen går man genom grinden in till husets entré....
  ....  och vidare genom rosenportalen in till huvuddelen av trädgården.
 Vänder man sig om ser framsidan ut så här. Mellan krukorna finns en alternativ utgång till vägen.
 Efter portalen hittar man en studsmatta i en blivande avenboksberså. När sonen har tröttnat på att studsa räkan vi med att bersåns häck vuxit upp.
 Vid husets gavelsida finns det en liten (!) äng med vilda växter, men bänk och ett soldrivet torkskåp. Bakom detta, mellan skåpet och portalen, ligger sonens jordgubbs-hallonland.
Efter studsmattan kommer växthuset, som just nu håller på att få glasrutor....

... och sedan sonens sandlåde-vattenbana-klätterträd.
 I ett undanskymt hörn finns bärbuskar, kompost och planteringsbord samt armeringsvägg där redskap förvaras. Det här hörnet skulle jag gärna vilja ha lite snyggare. Jag håller på att odla upp murgröna som skall täcka de värsta fulheterna. 
 Till vänster om fulhörnet har vi en liten uteplats med en hammock. Här är det sol till 18-19-tiden på sommaren.
På gräsmattan mellan sandlådan och grillplatsen finns en sittgrupp med parasoll. Där sitter vi oftast och äter. Den skall i framtiden få stå i bersån.
Grillplatsen är längs bort från vägen, invid garageväggen. Grillen är murad och används även som värmekälla kyliga sommarkvällar. 
Mot den södervända garageväggen växer de mera exotiska inslagen i trädgården: gul kiwi, fikon och vindruva. Strax intill finns ett persikoträd som ger frukt i augusti.
Från grillplatsen ser trädgården ut så här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...