torsdag 10 april 2014

Aprilträdgården

Här kommer det några aktuella bilder från en aprilvåt, skånsk trädgård. Varje år vi denna tid måste jag stanna upp och sniffa i hyacint-forsythia-rabatten. Jag älskar den här sverigefärgade kombinationen.
Temperaturen är ganska stadigt över 10 grader nu men det skvätter från ovan både titt som tätt. Det är ju inget ovanligt i april. Gräsmattan har redan klippts, eftersom den började inta ett savannliknande utseende. När grannes katt inte längre syntes över gräset insåg vi att det var läge att ta fram gräsklipparen. Katten uppförde sig dessutom som ett lejon, vilket inte precis gjorde läget enklare.
 
 Det växer så det knakar. Det är många som tävlar om att vara nästa ut att blomma. Tulpaner, plommon, narcisser och persika står i startgroparna. Undrar vem som vinner?
 Personligen tycker jag att detta är bästa tiden att plantera och flytta runt växter. Sonen och jag var därför en sväng i trädgårdsbutiken, vilket alltid är farligt....
nykomlingar - cypress och lagerhägg
.... och vi kom hem med en rönn, en cypress, en lagerhägg, en tuja och ett citrusträd.  Det var inte meningen att vi skulle shoppa loss men både han och jag är väldigt glada i växter. 
Thuja plicata '4 ever Goldy'
Han och väninnan fick det lite trångt på hemvägen men vi fick in allt och alla i vår lilla Yaris. Ungarna sade att det var som i en djungel.
Citrusen är sonens skötebarn och de andra mina.
sonen senaste kärlek.....
De är alla tänkta som vinddämpande solitärer ut mot vår blåsiga väg. Vi bor på ett ställe där vinden tar fart i en 500 meter lång 'tunnel' som slutar rakt i vår trädgård. Inte precis lyckan.... Den som följt bloggen ett tag vet nog varför jag vill plantera vindfång. Inga flera stormar som river ner mina byggen, tack. Nu förebygger vi på alla sätt.
Jag skall försöka hämta hem hästdynga så snart som möjligt för att få bra sprutt på mina små nykomlingar. Vindskydd nu, tack!

1 kommentar:

  1. Fantastiska bilder. Sverige-rabatten är helt underbar!

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...