torsdag 6 mars 2014

Trädgården röjd och äpplen kvar i mars

Man tror inte att det är sant, men trädgården är vårstädad, skräpet uppeldat och häckarna klippta och detta innan första veckan av mars har gått mot sitt slut. Det måste vara mitt rekord. Men så är våren också rekordtidig. Små ormögon blommar redan i rabatterna. SMÅ, men ack så fina.
Efter en bedrövlig höst/vinter har jag äntligen återfunnit  det mesta av min trädgårds- och odlingsglädje och ser nu fram emot en fin odlingssäsong. Från skall sås och växthus skall beställas. Röjningen av rucklet har börjat
Än så länge är dock allt gammalt bortskämda. Löv har krattats bort, grenar eldas upp,  buskar och träd är beskurna och så vidare. Faktiskt har jag inget mer att göra just nu. Läge att läsa trädgårdsböcker ett tag kanske?
 
 Rabatterna är inte mycket att skryta med. Det är som det är i början av mars.
Nytt är att mannen har börjat engagera sig i trädgården och vi har kul när vi är där ute tillsammans - även det är alltså nytt för i år. Tidigare har vi visserligen avnjutit det gröna ihop, men jag har varit den som gjort 99% av allt jobb. Inget jag har något emot, men det är roligare att göra det ihop.
Även om våren i högsta grad är på intågande i Skåne har jag med förundran kunnat konstatera att mina äpplen från i fjol håller sig ännu. Det är ju sommarsorter, som jag inte hade någon högre förväntning till. Jag har dessutom inte lagrat dem Pr-ec-i-i-i--i-s som man skall, så döm om min förvåning när jag fortfarande kan ta upp sådan här skatter från källaren. Inte ett enda äpple har jag köpt från augusti 2013 och till nu (och vi har lager ännu...).Vissa är lite rynkiga men smaken är MmmmmmmMums!

Lagring: ute tills nattfrosten kom, i trådbackar i lager med tidningspapper mellan, sedan på samma sätt fast  i källaren.

1 kommentar:

  1. Oj, redan vårstädat i trädgården, det måste vara något slags rekord. Och fantastiskt att äpplena hållit sig så bra. Inga äpplen är godare än de svenska!

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...