fredag 14 mars 2014

Pilestaket och akrobatik

Mot granne nr. 2 (vi har tre st) har vi en gammal och övervuxen häck av småbladig alm. Den håller sakta men säkert på att dö och jag ersätter den löpande med ligusterplantor som jag drar upp på annan plats. Ibland hinner jag dock inte riktigt med, som nu när stormen Sven tog hand om en del av den gamla häcken. Närmare två meter flyttades resolut ner i marknivå och stammen knäcktes rakt av.
Grannarna är visserligen trevliga, så det stör mig inte på det viset att det blev ett hål, men hunden trodde helt plötsligt att deras trädgård var hans domäner. Så kan vi inte ha det. Eftersom pilehäcken in mot granne nr. 2 skulle klippas ner tyckte jag att det passade att göra en tillfällig hundstoppare av pil i hålet mot granne nr. 3. Så här såg det ut innan staketets tillkomst. Den där krukan imponerade inte det minsta på Blixten.
 Det blev väl ganska bra med ett litet hundstaket. Nu kan ligustern växa till sig och hunden hållas på plats. Självklart KAN han hoppa över, om nu en katt eller fågel eller något annat kul skulle locka, men väluppfostrad (Hrmmm hrk! Host!) som han är tror jag alla gånger att han stannar på sin plats. Insynen får vi stå ut med, antar jag. Min plan är att på sikt ersätta hela häcken med liguster så att jag får lite insynsskydd även vintertid. Min trädgård är ju mina privata tassemarker och då vill man ju helst inte ha folk som studerar en när man står där med nosen i rabatten. Förresten så blir Blixten tre år idag. Vi skall fira med hundtårta och vin i kväll. Vin till oss då och hundtårta till Blixten.
 Under tiden vi väntar på ligusterns tillväxt stoppar vi näsorna i alla härliga vårblommor som redan tittat upp ur marken. Just nu har vi ju upp till 15 grader på dagen, så det går undan. Vintergäcken är överblommad och påskliljorna på gång att slå ut. Tyvärr får vi nog kallare väder till helgen, men så länge det fina håller i sig njuter vi.
Pellejönsen är också lycklig över den tidiga våren och studsar runt som en guttaperkaboll på sin matta. Snällt nog envisas han med att det ÄR mycket roligare att studsa om mamma är med på mattan.
Jag själv offrar mig och 'dudsar' lite med barnet för att sedan återvända till blomsniffandet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...