fredag 21 februari 2014

Allt ordnar sig till slut

Växthus 2.0 börjar ta form på planeringsstadiet. Det är nu 99% säkert att det blir ett träväxthus från Florum. Varför? Jag har sänt förfrågningar till tio olika företag. Ett enda har ringt tillbaka till mig (Greger på Florum) och de andra har i bästa fall bemödat sig till att sända ett mejl. Inget annat företag är så flexibelt och samarbetsvilligt som Florum och inga andra växthus under 100 000 kronor verkar vara så robusta som dessa. Dessutom passar Florum-husen på min gjutna sockel, efter endast smärre modifikationer och det överstiger inte nämnvärt det maxbelopp som försäkringen täcker. Nu hoppas jag att jag har tänkt på allt.

Det enda som återstår före beställning är att jag skall få titta på något befintligt Florum-växthus. Adresser lär vara på väg till mig. Denna kvinna är nämligen färdig med att köpa grisen i säcken och hela Molevitten.
bilder på Florum-hus lånade av Florum

Jag har faktiskt fått en offert på ett växthus som kostar 112 000 kr för ett hus som är mindre än det jag hade. Det är också byggt av trä, men är betydligt klenare i virket, har färre antal fönster och klenare glas. Öhhhh .... vad är det som kostar?

MEN, det bästa av allt är att jag har 'hittat' en underbar och händig kvinna som arbetar som svarvare på en mindre industri. Hon har länge velat ha ett växthus men det har funnit vissa hinder. Detta blev ett gyllene tillfälle för mig att bli av med Hela Molevitten och för henne att få ett smått defekt växthus, som hon, med sina färdigheter i metall, fixar till för en billig slant och en bunke timmar. Det känns så bra att kunna göra någon annan glad med sin skrothög. Nu skall jag montera ner resterande glas, märka upp och samla ihop stumparna och sen, en vacker vårdag, kommer vi helt sonika att promenera iväg tre kvarter med ett komplett växthusskelett. Finns det någon där ute som vill vara med om denna happening ersätts bärkraft med en god, kall öl eller två. Anmäl er här!

Bara att tänka på hur vi kommer promenerande med växthuset genom lilla byn får mig att le från öra till öra.

1 kommentar:

  1. Fint! Det ska bli spännande att se hur det blir när det blir färdigt.

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...