fredag 31 januari 2014

Lingon mot diabetes och fetma

Rykande färsk forskning visar att våra nordiska bär är förträffliga på att motverka de skadliga effekterna av hög fetthalt i kosten, i alla fall på möss, och sannolikt också hos människor. 

En grupp diabetesforskare vid Lunds Universitet har visat att möss som åt fettrik kost skyddades mot skadliga verkningar, så som fettlever och insulinresistens, om de samtidigt åt vissa torkade bär. Lingonen gav allra bäst effekt, men även blåbär och svarta vinbär gav avsevärt skydd. Finska forskare har tidigare påvisat liknande effekt hos överviktiga kvinnor. Lingondieten - skall vi gissa på att den snart finns i Ballers eller Vänt i Häckan?
Lingon och blåbär plockar vi varje år. Nu kommer så att ske med ännu större glädje. Jag har alltid njutit av mina bärplockardagar, men nu kommer jag att närma mig mina sälla bärmarker med en ordentlig portion andäktighet och lingonburkarna får nog förvaras i kassaskåp i framtiden.
 Med avseende på hälsan så är et ju tur att vi redan är sådana bärfreaks i denna familj. Jag låter mig tillbaka i stolen och känner hälsa strömma genom kroppen. Med min nya kunskap skall även flera nya svarta vinbärsbuskar planteras på vår skogstomt. Lite mera gratis hälsokost kan aldrig vara fel.
Nu är jag ännu mera glad åt vår blåbärs-lingon-mosse. 

3 kommentarer:

  1. För att inte tala om motionen man får när man plockar läckerheterna! Fast det kanske de aldrig tog med i undersökningen :) Härliga bilder!

    SvaraRadera
  2. Hade det inte varit för min enorma ormskräck så hade jag nog tillbringat många flera timmar på samma sätt, vilken nyttig och härlig meditation :)

    SvaraRadera
  3. Tillhör också dem som plockar lingon och blåbär varje år, så det var ju kul att höra att man är så pass hälsosam! ;)

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...