söndag 8 december 2013

Hemskt vad livet är en sinuskurva

Fatalist kan man bli av många orsaker. Just nu har jag böjelser som skulle kunna göra mig till en sådan. Jag kämpar emot och säger till mig själv att det är livet. "Livet är så här". Är det det?
Visst går livet upp och ner, men det tycks mig gå mera ner för vissa. Jag medger att det är kul ibland och mindre kul ibland. Borde det inte vara en mer eller mindre jämn sinuskurva, eller skall det vara så att alla dalarna samlas på hög och sen är det rena rama Himalaya efteråt? Just nu tycker jag faktiskt att det varit totalt pissigt (ja) i ganska lång tid. Det ensa möget har liksom avlöst det andra med kulmen (hoppas jag verkligen - famlar här efter pepparkvarnen och en stor jädrans träklabbe) för två veckor sedan när vår underbara vän gick bort. Jag ger mig inte in på några detaljer utan konstaterar bara att ibland kommer man närmare en god vän än vad blodsband normalt åstadkommer, och en sådan vän var detta. Vi är väldigt tacksamma att vi fick bli Sarahs vän och vi är glada åt alla de tusentals roligheter vi har haft ihop, ända in i det allra, allra sista. Nog var det unikt bra, men det blir också väldigt jobbigt när det då är dags att ta adjö. Inte minst är det väldigt hårt för en knodd på nio år som mister någon som alltid funnits där. Mycket jobbigt.  
Mitt i detta har vi försökt att ta extra bra hand om det roliga som finns. Julen är ju sonens bästa tid, så vi lägger i år extra mycket fokus på att jula så mycket vi bara kan.  
upphottad pilekrans
Vi har jul i alla hörn och sonen pyntar och pysslar och bakar som aldrig förr. 
Vi bemödar oss verkligen.....
nytovad nisseman
.... men så kommer den förbaskade stormen, Sven. Vad var det bra för???? Hela jäkla växthuset bankades ner totalt. Efter bara några timmars storm låg det utspritt över precis hela trädgården.
Snett och vint och totalförstört är vad det är och hela (!) trädgården full med glassplitter. 
Man kan ju för katten bli galen för mindre.
Var så god - EXIT VÄXTHUS. Här skall det tydligen inte odlas alls. Glöm allt om växthus.
 Med pincett får jag nu rensa gräsmattan från splitter. Det lär ju ta några timmar.
Men sen kom som tur var snön och täckte över allt eländet. Nu tänker jag låtsas som ingenting ändra fram till våren då jag river ner hela skiten och sätter dit ett BRA växthus. Aldrig mera billigt smäck från Skånska Byggvaror. Var varnade - så här illa kan det gå. 
Nu tänker vi leka och mysa....
... och titta på andra delar ....
... av trädgården än den där liket står.....
...och låtsas som ingenting...
... hela långa vintern. Som grabbarna här, som vet att njuta när snön äntligen kom till Skåne.
En Jul som ingen tidigare skall vi ha och sen får vi ta tag i skiten till våren. 
Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!
Jag ger mig INTE

4 kommentarer:

  1. Fy....... ibland blir det bara för mycket av allt elände. Tänker på dig. Kram Elisabeth

    SvaraRadera
  2. ega mög er hvad det er! Men snart er det jul og hvad der efter följer. Noget positivt skal vi vel nå at få med! Knus!

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...