fredag 20 september 2013

Äppelmust som blev cieder

Först vill jag bara tacka alla med människor där ute som delar med sig av sina tips och råd på  internet. Tack!
Det är verkligen mycket bra kunskap man kan få där. Idag gäller det alla äpplen som mognar just nu. En typisk dag i september ser det ut så här på gräsmattan och man vill ju ta vara på det där goda.....
Här produceras det allt av äpplen i år för jag har gett mig katten på att jag skall använda det jag odlar - så mycket som jag bara kan. Alltså - recept på must och marmelad kom från Gela och konserveringsmetod utan konserveringsmedel från Lotta Brinck - då var det bara att sätta i gång då.
Det känns verkligen fint att ta hand om det som trädgården ger. Jag har inte alltid varit så bra på det, men efter hand som tips, råd och dåd hopar sig i min privata databas (hjärna) så blir jag bättre på det. Det känns riktigt bra att sätta ner det här i matkällaren.

Och så har vi gett oss in i nya experiment, allt för att använda så mycket som möjligt av den frukt vi har. Vi kallar detta för Den Ofrivillige Cidermakerskan. Vi vet nämligen ingenting om cieder här, men tycks ändå vara på gång med en större produktion. Förr om åren har vi gjort mos och kakor av äpplena och sen var det bra med det. I år tänkte vi att det skulle bli marmelad, syltade äpplen, must och chutney med. Det gick i stort sett bra, men efter att ha provat att göra must några gånger insåg jag att det jag gjorde rent faktiskt var cieder. 
Orsaken var kort och gott att jag glömde konserveringsmedlet i receptet som jag utgick ifrån. Det kan ha varit en Freudiansk tankegroda, men jag såg bara inte att det stod så..... Efter fem dagar började det hela jäsa och vem är jag då att hindra den naturliga processen? Nu bubblar det i källaren och vi hoppas att det blir något drickbart av det hela. I annat fall kan man ju också använda äppelciedervinäger..... Tio liter vinäger är kanske lite mycket, men i värsta fall får vi väl ha det till ogräsmedel.
Förresten så torkas det en hel del äpplen i vårt torkhus. Det funkar väldigt bra. På tre dagar får vi fina äppelringar som skall bli vinterns naturgodis. De yngre i familjen gillar att skörda i torkhuset. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...