torsdag 8 augusti 2013

Växthuset i augusti - en svensk, het djungel

I växthuset är det djungelkänsla nu. Jag har alltid mycket tätare mellan plantorna än vad som rekommenderas. Jag klipper tjuvskott hela tiden men de verkar växa till så snart jag vänder ryggen till. Tomater, gurkor och chili är det som dominerar växthusfloran.
 Nytt för året är de tre chilisorterna 'Rocoto', som har ludna blad och mörklila blommor. En riktig snyggchili. Frukterna verkar bli små och knubbiga...
 ... 'Hot Lemon', som lär vara en av de bästa sorterna att torka....
 ... och klassikern 'Jalapeño'
 Gamla trotjänare är 'Bolivian Rainbow' (främst) och 'Tabasco' (bak). Bolivian är en medelstark sort som är god att göra chilisås på och Tabasco talar väl för sig själv. Växten är oerhört snygg med sitt kompakta växtsätt, mörka blad och sin myriad av frukter.
 Med tanke på mängden frukt 'Tabasco' har satt som får jag säkert chili så det räcker i år.
 Första tomaten ut att mogna tycks bli 'Black Russian'. Skynda gärna på!
Slutligen har vi en hyfsat stor solros som fått stanna kvar av misstag. Gissningsvis blommar den snart. Festligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...