fredag 23 augusti 2013

Trädgården med Tossig hund i slutat av augusti

Tiden går, jobbet är i full gång och vi bara rusar med. Hemma i trädgården växer det som bara den, nu när fukt tillsätts varje natt. Det innebär en gräsmatta som satt full fart, så att jag får klippa precis varje vecka nu. Jag som vant mig vid lägre tempo...
Blixten, det tossiga (Allra Käraste Tosse heter han ju) djuret, njuter av att få vara ute all vaken tid. Han har fått divalater och vägrar att gå in när man kallar. Han vet ju vad som väntar och när man är en hund som vill ha gräs under tassarna så vill man inte göra som matte säger.
Det är mest grönt i trädgården nu, men några saker blommar också. Höstanemonerna är väldigt fina i år. De står vid foten av vårt bästa äppelträd. Att ligga på rygg och titta upp i molnen av blommor frukt är inte alls dumt.
Solhattarna har äntligen blivit fina efter att jag flyttade ut dem i full sol. Man kan tycka att namnet säger att det skall vara så, men teori och praktik går inte alltid ihop.
Blå bolltisteln har efter närmare sex år blivit ganska stor och fin. Den är ingen snabbväxare - eller så beror även det på placeringen. Den är snygg ihop med de blommande floxen. 
Hortensiorna är i full gång ännu, både de tidiga och sen (rosa) blommar just nu.
En del dahlior har jag som har övervintrat i kruka. I början av säsongen åts de upp av sniglarna, så jag är glad att de fick lov att blomma till slut. I bakgrunden syns rosa flox.
De amerikanska kermesbären håller på att mogna. De har länge använts till att färga livsmedel med men duger tydligen inte till textiler. Jag skall nog prova en liten tuss ull ändå, bara för att se hur det går.
I växthuset håller solrosen på att bryta sig ut ur ett av de automatiska fönstren. Den råkade bara bli kvar där inne, men nu vet vi vilken växtkraft det finns jämfört med ute. De som hamnade på friland blommar inte och är bara en halvmeter höga.
Även vindruvorna är nästan mogna. 24 klasar har vi räknat till. Överraskande nog är det inte gröna druvor o och de är nog inte hellre att räkan som blå. Som syns skiftar de i brun-lila. Först trodde vi att de höll på att ruttna, men de byter tydligen färg när de mognar. Det är ju praktiskt

1 kommentar:

  1. Härligt! Blixten är en riktig fining :) Mina vindruvor blev bara blommor i år, men det kan jag ta. Till nästa år blir det andra bullar!

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...