tisdag 26 februari 2013

Hemgjort smör – och fasa för framtiden

Efter festen hade vi lite väl mycket grädde över, en liter närmare bestämt, så CC och jag beslöt att göra vårt eget smör. Recept fanns, som alltid, på internet. Beskrivningen från Svensk Mjölk, är enligt mitt tycke, lite översimplificerad, så ta gärna en titt på Alternativ.nu där det beskrivs många fler detaljer kring smörtillverkningen.

Så här mycket grädde blev till så här lite smör. Gott är det, mycket gott. Smakar förvånansvärt mycket mera mjölk än köpesmör. CC var förvånad över att det var så enkelt att göra, så nu går han säkert till skolan och berättar om detta. De tror ju nog att vi är rent galna hos oss – mamman spinner, odlar och kärnar smör. ’Sånt’ gör man ju inte numera. Varför skulle man det när det finns i affären?
Varför – jo, det är tillfredsställande att göra eget, smakar mycket godare och är nyttigare. Inga tillsatser i maten, inga bekämpningsmedel på frukt och grönt och avsevärt mycket mera smak. Men som det står till nu så har vi faktiskt (sann historia) kompisar till CC som kommer hem till oss och tycker att vår mat är äcklig, för den smakar ’konstigt’. En särskild hemsk episod var när CC ville bjuda en kompis på nygräddade pannkakor med nykokt jordgubbssylt. Det var okej, tills barnet såg sylten. Hon stod och rörde i den och frågade
-Vad är de ni har i sylten.
Jag svarade att – Vi har bär i sylten, jordgubbar faktiskt.
Då utbrister barnet (7 år) med fasa i rösten –Har ni BÄR i sylten?
Hon skulle inte ha något, för hon gillade inte sylt med bär i. Sug på den!

Visst är det ruskigt att barn idag tycker att sylten skall smaka BOB-utan-bär och lasagnen häst-utan-krav och så vidare. Jag förfasas över vart vi är på väg. Finns det fler som känner som jag? 

8 kommentarer:

  1. ja det är ju tyvär så att barn av idag vet inte var maten kommer ifrån
    utan bara nått som man köper i affären
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis. Fiskar är fyrkantiga, simmar i havet med panering på och luktar absolut ingenting.

      Radera
  2. Hmm... ja, men till skillnad från mycket annat som man tydligen kan hitta i maten nu för tiden så hör ju åtminstone bären hemma i sylten, förutsatt att det är jordgubbar i jordgubbssylt, vill säga :)
    Man får vara glad för det lilla ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi tänker ändå fortsätta att 'äckla' oss och ha bär i sylten.

      Radera
  3. Småler åt hemmagjort smör och hamnar genast i lågstadiet. Jag hade trillat ner för den branta trappan hemma och slog i svanskotan riktigt illa och skulle inte vara med på gymnastiken...fruktansvärt blyg som jag var dpå, vågade jag knappt visa lappen för fröken. men sonm tur var skulle vi inte ha gymnastik som vanligt utan vi skulle göra smör. Och med det nygjorda smöret fick vi mumsa på mariekex och dricka saft...det var så gott, så

    Kram kajsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ett roligt smörminne fastän det inte var roligt då.

      Radera
  4. Det är helt sinnes att det har blivit på det här viset. Jag skriver ofta om det på min blogg... fast jag egentligen borde fokusera på min kolonilott ;o) Men för mig hör det här ihop. Att ta vara på vad naturen ger, att äta naturligt och så närodlat som möjligt och framför allt vårda miljön.

    Ha det fint!

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...