torsdag 4 oktober 2012

Misstag och erfarenheter från5: projekt 'Gör-Eget-Garn

Då börjar erfarenheterna hopa sig i projekt Gör-Eget-Garn.
Viktiga saker jag lärt mig så här lång (och som jag aldrig får glömma).
5:e härvan - ojämn och knuddrig....

  • Kardningen är superviktig. Skit in = skit ut. Väl kardat är hälften spunnet. Det finns säkert 100 olika sätt att karda. Min favorit hittills är en som jag sett i samband med 'long-draw'. Det blir fluffiga men ändå sammanhållna kardrullar. 
  • Det är viktigt att tvätta ullen lagom mycket innan kardning och spinning. För lite ger fett och svårhanterad ull. Frö mycket ger 'frissig' och flygig ull som knappt går att få ihop.
  • Dra isär ulltottarna (tesa) så mycket som möjligt innan de kardas. Då försvinner mesta skiten och man slipper få den i kardan eller ännu värre i garnet.
  • Överspinn inte. Då blir garnet hårt, stickigt och otrevlig och nästan omöjligt att sticka av. På slända kan man göra väldigt lösa och fluffiga garner. Det håller mycket bättre än man tror även om det är löst spunnet. Om det ändå blivit för tvinnat är det lätt att rätta till när man skall använda garnet. Låt nystanet snurra upp sig lite och använd. Detta förutsätter förstås att man inte tvinnat ihop flera trådar utan håller sig till entrådigt. Hur vet man när man överspunnit? Man märker det, var så säker.
  • Garnet skall tvättas efter spinningen. Billigaste babyschampot fungerar alldeles utmärkt. Vid tvätten fluffar garnet upp sig och blir mjukt och mysigt. Samtidigt hålls det också bättre ihop efter tvätten. Torkning på galge fungerar hur bra som helst. Tre dagar tar det i badrummet att torka en 50g-härva.


2 kommentarer:

  1. Att göra eget garn, det är nog något jag skulle vilja pröva. Nu har jag slutat lära mig knyppla så nu borde jag kanske sätta fart. Får börja med att skaffa mig ett får!!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Det som är skönt är att man som nybörjare har möjlighet att skippa några av stegen och köpa topsband. När det inte känns alltför krångligt längre ska jag ta mig närmare utgångspunkten jag med. Ett eget får vore ju det optimala kanske i slutändan ;-). Har precis spunnit mina första 16 meter ullgarn. Inte perfekt, men det håller ihop i alla fall :-).

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...