onsdag 28 mars 2012

Senaste tiden - potatis, städning och skitigt hår

Det händer så otroligt mycket när det väl blir vår. Att sommartiden kom gör ju att det plötsligt går att vara ute i trädgården tills grabben skall lägga sig. I måndags fann jag mig själv grävande med pannlampa och, grep och spade klockan nio på kvällen för jag 'måste' bara flytta en 1,5 meter hög idegran. Sedan blev det förgroning av potatis, tvätt av utemöblerna och sådd i växthuset innan det var dags att krascha i säng. Inte undra på att jag försov mig och det på den dagen då sonen skulle ha utfärd [läs: fixa matsäck, frukost och gå hundpromenad och lämna son i skolan] innan skolan. Att jag hann ordna allt detta mellan 7.24 och 8.00 är inget mindre än ett mirakel. Sminket satt då på trekvart, håret förblev otvättat och jag som skulle hålla "expert"-föredrag för 40-50 personer fick snäll gå dit med lortigt hår. Det boostar inte precis självkänslan, men man får stå sitt kast. Det gick bra, så skitigt hår fäller tydligen inte kvinnan.

I trädgården har inte bara idegranen flyttats utan även julrosor [mitt under värsta blomningen] och höstastrar. Sonen har installerat en groda med bassäng i växthuset och diverse saker spirar och gror i mitt underbara glashus. Jösses vad jag älskar det stället. Det känns helt underbart att ha grönsaker på tillväxt, hela vårröjet avklarat och utemöblerna städade till vårdagjämningen. Dessutom har vi sett att jordgubbarna i nya landet har överlevt. De såg helt bruna och döda ut, så de första, gröna bladen som kom upp gjorde oss så lyckliga.


Sist  men inte minst har jag lags potatisarna på förgroning. I år har jag verkligen "gjort mig till" och skaffat statskontrollerat utsäde. Ja minsann! Fyra sorter blev det: Orla, Nicola, Accord och Valor. Inte något jag provat förut, men en gång skall vara den första. Alla har lagts på förgroning idag, så om tre veckor bär det av ut i landet!
 

1 kommentar:

  1. Ser bara håret skitigt ut på rätt sätt (vad nu det är) så är man ju plötsligt en klädsam företrädare istället för en lortgris :)
    Vad roligt att det gick bra. Var rädd om dig, hela året är fullt av dagar :)

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...