tisdag 13 mars 2012

En supereffektiv kväll


jättebullar med vallmofrö
Ibland blir jag faktiskt lite imponerad av mig själv. Jag VET att man inte får vara det i Jantelagens Sverige, men det bryr jag mig inte om. När jag på en helt vanlig vardag hunnit att storhandla, handla present, laga mat (visserligen bara rester från igår med ny sallad), lägga pussel med grabben, motionera med grabben och baka med grabben, DÅ tycker jag att jag varit extremt duktig. Efter läggdags hann jag dessutom omskola en hel del av mina trångbodda småväxter. Jag kommer att sova gott nu.

Vi bakade vår favoritkaka. Den är så otroligt enkel och god att receptet bara måste delas ut.
bullar i långpanna

Bullar i långpanna

 

Ingredienser

150 g smör

5 dl  mjölk

1 paket jäst

2 ägg

1 dl socker

½ tsk salt

12 dl mjöl 

Fyllning

150 g smör
2 msk vaniljsocker
3 dl florsocker
100 g Philadelphia ost


  1. Smält smöret och tillsätt mjölken - värm till 37°.
  2. Smula ner jästen i en bunke, lös med lite av degspadet och tillsätt sedan allt degspad.
  3. Tillsätt ett ägg (det andra sparas till pensling), strösocker och salt.
  4. Rör sist ner vetemjölet, 11-12 dl, rör degen smidig. OBS! - degen ska vara lös. Låt degen sedan jäsa i 30-40 minuter.
  5. Under tiden degen jäser gör du fyllningen.
  6. Rör ihop det rumsvarma smöret med vaniljsocker och florsocker - tillsätt sedan Philadelphia osten och rör fyllningen smidig.
  7. När degen jäst färdigt, tömmer du ut den i en smord långpanna och fördelar den jämnt över plåten.
  8. Med hjälp av en liten tesked gör man små grottor och lägger dit lite av fyllningen, Gör detta över hela bulldegen.
  9. Låt jäsa 30 minuter. Pensla med uppvispat ägg. Gräddas ca: 20 min i 200° Låt svalna och skär i rutor.
  10. När du serverar kakan kan du strö över lite florsocker. Alternativt strö över lite pärlsocker då du penslat bullarna med ägget. Det funkar också att pensla med mjölk. Kakan är så pass saftig att ägget egentligen är onödigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...